De Noord-Hollandse editie van de Nationale Onderwijsprijs is gewonnen door het Petrus Canisius College uit Alkmaar. De vmbo-school ontving de prijs voor hun onderwijsprogramma waarbij de elektrisch aangedreven voertuigen van de ERA Cup centraal staan. De school gaat door naar de landelijke finale in maart.

Op het Petrus Canisius College (PCC) werken vmbo- en havoleerlingen, hbo’ers en bedrijfsleven in het keuzedeel ‘Duurzaamheid’ samen om een kitcar te verbeteren en te vernieuwen. Leerlingen komen in dit project in aanraking met nieuwe technieken zoals elektrische overbrengingen in de auto-industrie.

Juryrapport

Aandacht voor techniek is tegenwoordig onontbeerlijk binnen het onderwijs, het valt niet mee om daar als school nog mee op te vallen. PCC is de uitzondering op de regel – en dat met een project dat al jaren loopt. Natuurlijk is het voor jonge mensen leuk en spannend om aan een jaarlijkse race mee te doen. Meer dan ooit hebben jongeren een uitdagende en contextrijke leeromgeving nodig.

De Era Cup Challenge is een mooie manier om praktijkgerichte lessen met nieuwe vaardigheden te combineren. Bij PCC in Alkmaar bouwen multidisciplinaire teams van vmbo en havo aan drie kitcars.

“We geven ze een herinnering mee waar ze later met trots aan terugdenken…”

Bij de Challenge nemen scholen het tegen elkaar op om de beste zelfbouw-kitcar te bouwen en uiteindelijk in een echte race te testen (zie onderaan het artikel de link naar handleidingen). Een prachtige manier voor het voortgezet onderwijs om technieklessen te koppelen aan een uitdagend praktijkprogramma, vindt Johan Dekker, directeur van het PCC Vakcollege in Alkmaar: “De Era Cup Challenge kun je als school op twee manieren doen. Het is al heel leerzaam om zo’n kart met een team van leerlingen op te bouwen en uiteindelijk aan een race mee te doen. Op die manier deden wij vorig jaar voor de eerste keer mee. De volgende fase is nog uitdagender: scholenteams mogen de karretjes zelf proberen te verbeteren. Leerlingen kunnen zo ervaring opdoen in multidisciplinaire teams. Dat spreekt ons erg aan. Daar zetten we bij het PCC dit seizoen een heel programma voor op.”

Innovatieve engineering

Het PCC benadert het Greenpower-project nu als een heus raceteam, onderverdeeld in verschillende divisies. Zo is er een team voor aandrijving en bodywork, voor elektra, en zelfs voor media, waar leerlingen met het profiel Economie & Ondernemen in meedraaien, zie ook hun website. Trots is Dekker ook op ‘zijn’ team voor engineering. “Die bestaat uit een groep havisten van de keuzestroom Onderzoek & Techniek en moet de vernieuwing van de wagentjes aanjagen door steeds nieuwe innovaties te bedenken. Deze theoretische input levert vaak verrassende ideeën op, waar de andere teams dan weer concreet mee aan de slag kunnen.” Dekker noemt als voorbeeld het idee om een wagen uit te rusten met zonnecellen.

“Zo hebben ze nog tien onderwerpen bedacht die we de komende tijd als innovatie kunnen oppakken. Het liefst vinden we ook nog een HTS-student die dit team als hoofd-engineer zou kunnen ondersteunen. Daarover zijn we in gesprek met InHolland.”

Inmiddels heeft PCC de beschikking over drie Greenpower kitcars, waaromheen drie teams worden geformeerd. Ze werken de drie wagens uit naar verschillende configuraties. Naast een robuust en stoer racemodel, bouwen de teams ook een showmodel compleet met verlichting, alarm en sensoren. Een derde team gaat helemaal voor een zo duurzaam mogelijke kar, met een lage luchtweerstand, die snel kan bijladen en dunne banden heeft.

“Deze laatste is ideaal voor de endurance-race. En het showmodel wordt meer geschikt voor onze open dag. Dat krijgt dit jaar een aluminium body. Het duurzaamheidsmodel krijgt een body van polyester, wat natuurlijk lichter is en een lagere luchtweerstand kan bereiken.”

Hoogtepunt: race op 18 juni!

De teams werken nu al toe naar het hoogtepunt van dit schooljaar: de race op 18 juni bij het Martinus College in Enkhuizen, waar alle deelnemende scholen van Noord-Holland het met hun eigen kart tegen elkaar opnemen.

Wat doet het met de leerlingen om in teams aan deze wagens te mogen werken? Allereerst, vertelt Dekker, heeft corona het praktijkonderwijs in een stroomversnelling gebracht. Leerlingen hebben hierdoor een goede reden om naar school te komen om aan hun wagen verder te werken.

“En uiteindelijk, als ze van school af komen, en denken aan alle opdrachten die ze hebben gedaan, dan kan het niet anders dan dat deze er echt uitspringt. Want hoe gaaf is het om te zeggen dat je in een echt raceteam hebt meegewerkt aan innovaties? Dat onthouden ze wel. We hopen ze een herinnering mee te geven waar ze later met trots aan terugdenken… Bovendien, als we met z’n allen ervaren hoe leuk het is om multidisciplinair over de profielen heen te werken, dan zie ik dat ook gebeuren bij andere vlakken in ons onderwijs. Bijvoorbeeld bij het onderdeel Tiny houses.”

Kortom, leerlingen maken spelenderwijs kennis met nieuwe technieken en, zeer eigentijds, verdiepen zich in duurzame energie. Maar misschien nog belangrijker: zij leren dat je alleen door samenwerking en overleg verder komt, tussen diverse vakgebieden en opleidingen binnen de school, maar ook daarbuiten. Technische kennis alleen is niet genoeg. Je moet geconcentreerd werken aan de opdrachten en goed communiceren met de andere leden van je team.

Zoals wel vaker bij bijzondere onderwijsprojecten is de aanpak niet zomaar over te dragen aan andere scholen. Naast enthousiasme zijn inzet, vindingrijkheid, goede begeleiding en… de nodige financiën van belang. Maar lukt het, dan heb je ook wat…

Nieuwgierig geworden? Onderaan dit artikel treft u links naar het lesmateriaal en de websites.

“Als het moet dan blijf ik gewoon langer op school. Het werk moet af en het moet goed.” – Gerard, leerling

“Ik ben gevraagd om mee te helpen als tekenaar. We zijn bezig met het nieuwe bodywork en ik kan redelijk goed tekenen. Lijkt me leuk als het dan allemaal goed past.” – Julian, leerling

“Het is prachtig mooi om te zien dat het project steeds meer gaat leven. Wanneer leerlingen in hun eigen tijd aan de slag gaan, dan weet je dat we goed bezig zijn…” – Frans, docent mobiliteit en transport

“Havoleerlingen hebben nog weinig praktische kennis. Dit project daagt ze uit om verder te gaan dan een voorbereid onderzoek in een klaslokaal. De toekomst zal moeten gaan uitwijzen of deze manier van werken ook echt bij onze leerlingen gaat passen. Het werken aan zo’n wagen op zonne-energie is normaal alleen weggelegd voor studenten aan een technische universiteit. Dit project maakt tastbaar hoe spannend en eigentijds techniek kan zijn.” – Paul, Docent Havo

Links

https://www.pccracingteam.nl/

Dit is de website die gemaakt is door leerlingen van afdeling E&O.

https://consortiumberoepsonderwijs.ispringlearn.eu/signup/76_1VlwdOEsp5d5aHQNsLBMfpE8

Hier kan je lesmateriaal vinden (eerst kosteloos een account aanmaken).

https://www.techportal.nl/era-cup

Hierboven uitleg waar je als school dan aan mee doet.