Tien docenten afkomstig van vijf Vakcolleges zijn aan de slag gegaan om 360 graden tours voor VR-brillen te ontwikkelen. Wat heeft dit traject in samenwerking met VRinSCHOOL opgeleverd en wat staat er voor het nieuwe schooljaar op stapel? Ieder weet dat het aanschaffen van de VR-brillen zo geregeld is, maar hoe zorg je ervoor dat deze brillen ook betekenisvol worden ingezet in het onderwijs?

Hoe het begon

Voor de samenwerking met VRinSCHOOL gaan we terug in de tijd. Tijdens de LVV-studiedag in 2019 verzorgde VRinSCHOOL een workshop over wat je kunt met VR-brillen in het onderwijs. Op deze dag is het idee ontstaan om samen met andere Vakcolleges content/lesmateriaal te ontwikkelen voor VR-brillen en dit ontwikkelde lesmateriaal voor aangesloten scholen beschikbaar te stellen. Een maatwerk-scholingstraject was het resultaat, waarna er met een aantal docenten van Vakcolleges ‘hands on’ de puntjes op de i zijn gezet qua inhoud en organisatie. Tijdens deze bijeenkomst kwamen destijds de volgende punten naar voren:

Meerwaarde voor onderwijs

  • De content voor VR-brillen kan ingezet worden voor
    • Meer maatwerk in LOB-oriëntatie; leerlingen kunnen een kijkje nemen in bedrijven waar ze normaal gesproken niet komen (of eerst virtueel kijken en later in het echt).
    • Open dag, kijkje in de school
    • Oriëntatie op mbo
    • Instructie vakhandelingen
    • Veiligheidsrondje in het praktijklokaal
    • Brandoefening
    • Leerlingen die content maken
    • Ruimtelijk tekenen bij beeldende vorming (met de Oculus Rift-bril)
  • Het triggert de leerling doordat ze letterlijk in de omgeving stappen.
  • De content moet gekoppeld worden aan het curriculum, bijvoorbeeld opdrachten voor nieuw te ontwikkelen keuzevakken, profielvakken, oriëntatie in de onderbouw, lob.
  • Het gaat om het rondmaken van de leercyclus oriënteren, voorbereiden, uitvoeren en reflecteren; geen losse 360 graden filmpjes zonder een verwerkingsopdracht. Extra ‘klikbare’ instructie in de filmpjes.
  • We moeten kritisch zijn op wat de meerwaarde is van VR-content tov ‘platte’ film

De training contentcreatie VR

Tien docenten afkomstig van Baken Stad College, Comenius Beroepsonderwijs, Gemini, Helinium en Vakcollege Eindhoven schreven zich in voor de training, de Quest-VR-brillen en de 360-graden camera’s werden aangeschaft.  De training zou in februari 2020 van start gaan, helaas gooide de onderwijsstaking roet in het eten en moest de eerste sessie worden uitgesteld. U voelt de bui al aankomen… De nieuw geplande datum viel midden in de eerste lockdown. Lang verhaal kort: uiteindelijk werd het een online training.

Vanwege de lockdown was er bij de meeste deelnemers behoefte om een 360 graden tour door het lokaal of de school te ontwikkelen voor PR-doeleinden. Vakcollege Eindhoven wilde graag een tour maken bij Bavaria voor lob. Dit plan moest worden aangepast omdat het bedrijf vanwege corona zo min mogelijk externen toeliet.

Het traject zag er als  volgt uit:

Trainer Joris van der Heijden verzorgde tijdens de 4 sessies de instructie, na afloop gingen de deelnemers aan de slag met opdrachten om stapsgewijs aan de hand van hun script de tour te ontwikkelen. Ondanks de beperkingen van online communicatie, is het toch gelukt om met elkaar resultaten te bereiken.

Hoe wil je de VR-bril de komende tijd gaan inzetten in het onderwijs?

“Wij gaan het een plek geven in de lessen zodat het een onderdeel wordt van het leerproces en de motivatie verhoogd wordt voor bepaalde vakken.”

“Ik zie zeker mogelijkheden met VR binnen de school, bijvoorbeeld hybride lesgeven, voorbereiding van de leerlingen, maar ook promotie van de school.”

De opbrengst

Tijdens de kennisdeling van 15 april deelden drie deelnemers hun VR-tour met de 25 geïnteresseerden vanuit de Landelijke Vereniging van Vakcolleges.

  • Carstian Dirks van Vakcollege Eindhoven over VR-tour Bavaria/ PIE-lokaal
  • Egbert van Buren van Gemini Vakcollege over VR-tour BWI-lokaal
  • Ridouan Draouy van Baken Stad College over VR-tour door de school

U kunt deze tours ook via de computer bekijken. De 360 graden rondleidingen staan onderaan de pagina over leermiddelen.

Nieuwe trainingen in schooljaar 2021/2022

Vervolgens nam Joris van der Heijden het stokje over om een toelichting te geven op de trainingen die LVV in samenwerking met VRinSCHOOL volgend schooljaar organiseert:

  • VR & 3D modellen: In dit traject leren docenten hoe ze een 3D-model (Sketchup/ Solidworks) kunnen inladen, bespreken en presenteren in VR (2 fysieke en 2 online bijeenkomsten okt-dec 2021).
  • 360° VR-tour: In dit traject leren docenten hoe ze 360 graden content kunnen creëren, bewerken en presenteren in VR (2 fysieke en 2 online bijeenkomsten jan-april 2022) .

Per training is er plaats voor 10 deelnemers, we adviseren om met 2 deelnemers per school deel te nemen, zodat de duo’s tussen de bijeenkomsten samen kunnen werken aan de opdrachten.

Voor meer informatie en inschrijven, klik hier.

De interactie tijdens de online kennisdeling was levendig. In de chat werd volop uitgewisseld over het type brillen (zie ook dit artikel), merken van 360 camera’s, software en praktische vragen als ‘hoe houd je de VR-bril schoon?’ Zie dit artikel.

De bereidheid om samen kennis te delen is groot, schroom niet onderling contact te zoeken en laten we hiervoor ook de community op LinkedIn benutten!

Vindt u het interessant? Dan zien we u graag terug bij één van de trainingen.

Met vragen kunt contact opnemen met iveerkamp@hetvakcollege.nl.