De training Vakroute Expert had dit schooljaar het maximale aantal docenten ooit, namelijk 14 docenten van diverse Vakcolleges en een Techmavo. Doel van deze training is om voor Vakcolleges , Vakmavo’s en –havo’s een interne expert op te leiden die de onderwijskundige achtergronden van het Vakcollege-concept beheerst en in staat is een verandertraject aan te sturen.  Zoals zoveel activiteiten moest ook deze vierdaagse training online plaatsvinden. Dat was even schakelen, maar het heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Trainer Muriël Daal: “We probeerden voor iedere trainingsdag naast het papieren studiepakket ook iets ludieks en prikkelends op te sturen. Zo kregen de cursisten voor de laatste dag een afstudeerhoedje in de brievenbus, waardoor de ‘uitreiking van het certificaat’ via het scherm net dat beetje extra kreeg.

Deelnemers gaven de online variant van de training gemiddeld een 7,8! Alle deelnemers werkten binnen de training aan een (verbeter)project.

Trainer Muriël Daal: “We probeerden voor iedere trainingsdag naast het papieren studiepakket ook iets ludieks en prikkelends op te sturen. Zo kregen de cursisten voor de laatste dag een afstudeerhoedje in de brievenbus, waardoor de ‘uitreiking van het certificaat’ via het scherm net dat beetje extra kreeg.”

In de leerstand

Een verbeterproject is een zelfgekozen project dat past bij de onderwijsvernieuwing van de eigen school. Het is de hefboom om de Vakroute te verrijken. Tijdens de training werkten de deelnemers aan het project en wisselden ze feedback uit over de ontwikkelingen binnen het traject. Zij kregen een coach toegewezen waarmee ze regelmatig konden sparren. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. De leidinggevenden werden uitdrukkelijk betrokken bij het verloop en de evaluatie.

Dit jaar hebben deelnemers gewerkt aan projecten als: het verbreden van leerjaar 1, opzetten van een Techmavo, ontwikkelen van een leerplan voor Mens & Dienstverlenen, ontwikkelen van een integraal project met vakintegratie.

Trainer Ineke Veerkamp: “Wat goed werkt is dat tijdens de trainingsdagen het verbeterproject gevoed werd met theorie en praktische opdrachten over de onderwijskundige uitgangspunten van het Vakcollege, curriculum-ontwikkeling, hybride leren, doorlopende leerroutes, projectmatig werken en verandermanagement. Deelnemers zitten dankzij hun eigen verbeterproject enorm in de leerstand.”

Een greep uit de reacties van de deelnemers over wat zij gewaardeerd hebben:

  • De kritische kijk op de ontwikkeling, maar ook echt gezien/gehoord voelen door jullie ondanks dat het online was. De tijd die jullie er in steken, merk je echt wel!
  • Persoonlijke begeleiding en directe hulp wanneer er een probleem was. Fijn dat er gekeken wordt naar wat er wél kan.
  • Ervaringen delen en horen van collega’s, elkaar feedback geven, kijken in de keukens van andere scholen.
  • De coaching en methode, hoe je een project kunt ontwikkelen.
  • De spreekwoordelijke ‘schop onder de kont’ waardoor je juist die extra stap durft te nemen. Want dat hangt dus samen met die ‘onderstroom’ factoren (nooit eerder geweten/zo kunnen benoemen).
Deelnemers:, Your Content Goes Here

Nieuw aanbod schooljaar 2021/2022

Deze training is al diverse malen gegeven, waardoor inmiddels 19 Vakcolleges over één of meer gecertificeerde Vakroute Experts beschikken. Het blijkt dat zij elkaar en de trainers na afloop van de training regelmatig consulteren. Om bovenstaande positieve ontwikkelingen voort te zetten staat er weer een nieuwe training in het nieuwe schooljaar gepland, vermoedelijk in een hybride variant.

Heeft u interesse in het volgen van deze en andere trainingen via de LVV en wilt u op de hoogte gehouden worden hierover? Vul dan via deze link uw gegevens in. Voor vragen neemt u contact op met iveerkamp@hetvakcollege.nl.