Technologie in de zorg ontwikkelt zich razendsnel. Je kunt dan denken aan domotica, robotica en e-health. Hoe kun je deze ontwikkelingen een plaats geven in je curriculum? Hierover gingen deelnemers afkomstig van diverse Vakcolleges op 14 december in gesprek.

Challenge ‘Bas met dwarslaesie’ 

Sofie Eisenburger en Renate Kaspers van Sterk Techniek Onderwijs Regio Nijmegen trapten af en vertelden over de challenge ‘Bas met dwarslaesie’ voor het keuzevak Technologie in zorg en welzijn. Sofie vertelt:

“Wat een warm welkom in de Sint Maartenskliniek voor de leerlingen van Het Rijks vmbo, Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud, Maaswaal College Wijchen en Montessori College Nijmegen & Groesbeek! Na een rondleiding in de kliniek en pitch-training steeg de spanning tijdens de leerling-pitches. Onze vmbo-leerlingen hadden via een challenge een oplossing bedacht voor Bas die door een dwarslaesie niet meer kan gamen. De jury feliciteerde alle teams met hun presentatie, creativiteit, technologische oplossingen en inlevingsvermogen in Bas. Uiteindelijk gingen de leerlingen van de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud er met de prijs vandoor. Door deze samenwerking met de Sint Maartenskliniek ervaren leerlingen en docenten in de praktijk hoe techniek & technologie in de zorg wordt toegepast.”

Renate vertelde over haar aanpak voor het keuzevak Technologie in de zorg.  Aan bod komen de volgende onderdelen:

  • De Sint Maartenskliniek.
  • ADL met diverse hulpmiddelen.
  • Robotmaatje hoe kun je deze vullen met informatie en een casus dat gaat over diabetes.
  • VR en 360 graden camera zelf de VR bril vullen met informatie voor de patiënt om onzekerheid en angst weg te halen.
  • 3D printen door het maken van een polsbrace en een handbrace maar ook het maken van pureevormen voor mensen met slik en kauw problemen. Om het eten aantrekkelijk te maken.
  • Wij koppelen terug op zelfredzaamheid, veiligheid en leefstijl.
  • Er wordt gereflecteerd op het technologische hulpmiddel en er wordt gereflecteerd in de vorm van LOB door beroepen en vaardigheden te koppelen met de gemaakte opdracht.

Daarnaast is er ook een training beschikbaar voor docenten, zodat zij zich optimaal kunnen voorbereiden op dit keuzevak. Lees ook het artikel over Z&T bij STO-regio Nijmegen.

In gesprek over stellingen 

Na dit motiverende voorbeeld ging het gezelschap uit een in breakoutrooms om in gesprek te gaan over prikkelende stellingen:

  1. Zorg en Technologie is meer dan de sociale robot.
  2. Zorg en Technologie moet je ontwikkelen samen met het beroepenveld.
  3. Zorg en Technologie vereist samenwerking tussen de teams van PIE/MVI en Z&W.
  4. Als docent zal je veel moeten weten over zorgtechnologie omdat het een onderdeel is van het toekomstige beroep van je leerling.
  5. Zorgtechnologie moet je aanbieden in samenwerking met het mbo.

Gespreksleiders koppelden terug dat er volop is uitgewisseld. Helaas was Yolanda Schrijver van Edumeijsch ziek, dus een toelichting op deze methode voor Zorg & Technologie ligt nog in het verschiet. Dank aan ieder die een bijdrage had aan deze kennisdeling!

Op de vraag : Wat heb je vanmiddag gehaald, antwoordde een deelnemer van Helinium Vakcollege:

“Heel veel! Veel ideeën. Zo heb ik eerder nog niet gehoord over STO. Blijkbaar ligt dit bij de afdeling techniek (zojuist navraag gedaan). Hier valt dus nog veel samenwerking uit te halen. Ik ben geïnspireerd. Dank daarvoor!”